14 August 2012

Percutian ke Eropah (3 jul - 15 jul 2012) - permulaan

Merancang perjalanan ke Eropah bermula apabila anak yang sedang belajar di Univeristy of Sunderland akan menamatkan pengajian di bidang degree in business computing (betul ker kursus ni, nanti diperbetulkan kiranya tak betul) di pada bulan july dan majlis konvoksyen akan berlansung pada 10 jul.

Memula yang masuk senarai ialah:
1. sapa nak ikut? errr...ada ker offer macam tu..
2. tiket kapalterbang
3. tarikh nak pergi - penyudahnya ikut harga tiket murah
4. hotel di mana? harga cam ne
5. mana tempat nak pergi lagi... last last pilih spain dan france
6. buat lesen memandu yang satu piece, sebab terikir kalau nak dribe kat sana, lesen malaysia di terima dengan syarat jenis yang satu piece,
7. passport , tarikh mati bila ekk,,, tak per lama lagi, baru balik dari bangla tempohari..
8. duit tukaran,,,pilih Euro dan Pound
9. aktifkan kad CIMB, untuk overseas withdrawal, boleh di gunakan di ATM yg ada logo CIRRUS atau PLUS (PLUS ni maybank jer kot)
10. bag travel
11. makanan dalam bungkusan,,, ala,,,, mee maggie la,,


Sapa nak ikut?.. aku, dan isteri, dan  anak no 2 nak ikut gak.. nak berjalan di UK katanya..

Maka, pencarian tiket kapalterbang pun bermula, membandingkan antara Ethiad, KLM, Emirates, Oman Air, singapore airlines, dan Malaysia Airlines, di mana, Malaysia Airlines juga menjadi pilihan. Murah ? Mahal ? pilih flight yang murah, maka dapat lah tarik pergi pada 3 jul, dan dijangka pulang pada 15 jul.. harga? hampir Rm4100 gak seorang , pergi balik..

Sementara anak seorang lagi tu,,, pilih Brunai Airlines, in fact, flight Brunei Airlines lah yang paling murah, cuma kena transit di dua tempat. Tiket berharga rm3500 dari KL -- Bdr Sri Begawan -- dubai -- London Heathrow, dan balik ikut laluan yang sama. Camne boleh murah?.. adalah strategi mereka..

tiket dah beli, tak kan nak lepak kat UK jer, alang alang dah sampai di sana, maka beberapa tempat menjadi pilihan. Pilih punya pilih,dengan jangka masa yang terhad disana, destinasi berikut menjadi pilihan:
1. Spanyol - nak pergi tengok Alhambra di Granada dan Masjid Cordoba, di Cordoba
2. France - nak melihat sendiri EiffelTower dan Champ De Elysee, di Paris
3. UK - nak visit semula Oxford street, Buckingham Palace, Trafalagar Square, Malaysia Hall, (errr,,,) and off course, graduation anak di Sunderland., and nak shopping kasut Clarks,, hehehe




No comments:

Post a Comment