24 March 2012

Padang Bukittinggi - ke Paya Kumbuh dan Lembah Harau


Apa yang menariknya di sini?.. Paya Kumbuh sebuah pekan di antara perjalanan dari Bukittinggi ke Pekan Baru. Disini, terdapat air terrjun , di Lembah Harau, dimana ia terletak dalam 16 kilometer dari pekan Lembah Harau.






Disini, ia dikelilingi dengan curam tebing yang tinggi diatara 150 hingga 200 meter. Tebing tinggi dan dibawah ada sawah.. bagaimana terjadi rupa bentuk muka bumi seperti ini? tidak diketahu oleh saya.. Dengan tebing yg tinggi, amat sesuai untuk aktiviti rock climbing, walau pun ketika lawatan kami , tidak terjumpa akitivi tersebut... mungkin tak nampak dati tei jalan ,,

DiLembah Harau, terdapat, lima airterjun, seperti Aka Baerayun, dan 4 lagi di Sarasah Bunta. ketinggian setiap air terjun adalah diantara 50 - 90 meter. Air yang menngalir turun dari tebing tinngi, membentuk kolam di bawahnya, dimana sesuai untuk mandi manda.




Antara tarikan lain di Paya Kumbuh ialah Ngalau Indah, terletak dalam 2 kilometer sebelum pekan Paya Lumbuh, ialah sebuah objek wisata, dimana tarkian utamanya adalah gua batu kapur. Berbagai objek terbentuk dan dinamakan dengan berbagai bagai nama. Dah ada gua, ada lah penghuninya, hah!,, seperti kelawar. Gua ini juga di huni oleh burung walit, dimana sarang nya di jadikan hasil tuaian setiap 6 bulan.

Untuk masuk kawsan ini di kenakan IDR 5,000 setiap seorang.


deretan gerai, sesuai untuk minum kopi!..


Pandangan sekitar Ngalau Indah ...


deretan tangga yang perlu dijejaki untuk ke gua




Pelan gua ,, dah tak nampak la!


antara objek yang terbentu, menjadi loceng,,,,dan memang macam lonceng pun, bergema bila diketuk,,



Yang ini, bentuk macam ni la,,



pintu keluar atau pintu masuk!,, which ever way ,,

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete