03 March 2012

Padang Bukittinggi - Sulaman Hj Rosma









Sulaman Hj. Rosma

Hajjah Rosma. Seorang wanita bekas guru SMP di bukittinggi, memulai usahanya dengan melatih remaja-remaja belajar sulaman khas padang. Hingga akhirnya sampai maju seperti sekarang ini.
Sulaman Hj. Rosma berada di dekat desa Baso, kec. ampat angkek. Menjadi tumpuan pelancung melayu (Malaysia dan Singapore, Indonesia tentunya) yang datang berkunjung sekadar melihat-lihat atau membeli cendera mata, sulamannya. harga yang ditawarkan agak mahal, namum mutunya bagus dan motifnya menarik.


Hajjah Rosma,

















Disini, Hj Rosma menyediakan tempat untuk remaja belajar, Ini dilakukan sebagai sebahagian dari latihan voksional. Bukan pelajar dari Indonesia, malah ada juga yang datang dari Malaysia.


Tekun menyulam, walaupun ramai yang melihat ..


Ketelitian dan memerlukan fokus dan fikiran yang tenang untuk membuat sulaman seperti ini..

Hasil nya, seperti ini ,,

2 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  2. Assalamua'alaikum ibuk/kakak.. Saya mahasiswa UNP. Saya sekarang mahasiswa jurusan Seni Rupa semestr 6.. smster 7 nanti inshaAllah saya ambil Tugas Akhir yang mengenakan tntang teknik Sulaman... Nah, karna sblm mlngkah mnuju ke smstr 7, saya ingin bljr menyulam . Dipadang saya mncari tempat les, tidak ada..

    ReplyDelete