27 March 2012

Bukittinggi - Pasar Aur Kuning



Aur Kuning,

Pusat jualan secara borong unutk barangan seperti telekung, baju siap, tudung (jilbab). Ia ada lah juga sebuah terminal bas yang datang dari luar Bukittinggi, seperti Padang, MEdan, Pekan Baru,dan lain lain pekan.

Kawasan yang agak luas dan susunan kedai yang amat banyak. Dengan cuaca dingin di Bukittinggi, berjalan didalam kawasan pasar Aur Kuning tidak lah merimaskan. Cuma rimas dengan orang yang agak ramai.

Disini, barangan jualan di jual dengan harga yang murah, namun, untuk orang luar, mungkin sedikt sebanyak mereka akan menekan harga. Berhati hati la..

Bagaimana nak kesini?
Dari Jam Gadang, lihat mobile angkutan berwarna merah, dan tanay,, ke Terminal Aur Kuning, kalau yer, naik lah.. tambang nya? 2000 rupiah sahaja unutk seorang. Jarak perjalanan dalam 3 km, dan mengambil masa dalam 15 minit. (termasuk waktu menunggu untuk memenuhkan penumpang la)


Kualiti barang?
Terpulang kat kedai mana yang anda beli, ada yang OK , ada yang tak OK, pandai pandai lah pilih.





deretan barangan jualan di gantung , diletak, di.....
Pilih kain langsir yang dah siap dijahit




deretan kedai didalam pasar aur Kuning.. agak bersih dan nyaman , walau pun tanpa penghawa dingin... dah dingin bukittinggi ni.



Aur Kuning sebuah terminal bas, makanya, terdapat lah kaunter menjual tiket bas untuk pelbagai destinasi.






Dan ini ada lah antara bas yang akan membawa penumpang ke destinasinya.



Atau bas yg sebegini...



Aku tertarik dengan payung yang digunakan oleh penjual ini. Rangkanya diperbuat dari buluh, dan kain nya di gunakan plastik sahaja. Cukup unutk melindungi penjual dari panas terik. Rasanya, bahan bahannya adal barang yang dikitar semula. Sementara buluh, mungkin di tebang sahaja dari kebun.




Antara hasil jualannya seperti buah salak. Tak tanya pun berapa harga sekilo, so tak tau lah mahal atau murah!

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete