03 March 2012

Padang Bukittinggi - Jam Gadang



JAM GADANG.. atau JAM BESAR.. memang besar pun. Terletak di dataran berhadapan dengan Pasar Atas, pasti pelawat tidak akan terlepas pandang. Menurut sejarahnya, di dirikan dalam 1926 oleh penjajah Belanda. Sehingga kini, telah 3 kali bertukar wajah pada bumbung menara nya, iaitu, berbentuk asal (tak tau macam mana), kemudian diubah oleh pihak Jepun yang menjajah ketika perang, dan diubah ke bentuk bumbung minangkabau, seperti yang ada sekarang.

Menara jam ini telah mengalami beberapa kali perubahan bentuk pada bagian puncaknya. Pada awalnya puncak menara jam ini berbentuk bulat dan di atasnya berdiri patung ayam jantan. Saat masuk menjajah Indonesia, pemerintahan pendudukan Jepang mengubah puncak itu menjadi berbentuk klenteng. Pada masa kemerdekaan, bentuknya berubah lagi menjadi ornamen rumah adat Minangkabau...dari http://www.minangforum.com/Thread-SEJARAH-JAM-GADANG

Menara Jam itu adalah hadiah dair Ratu Belanda ketika itu. Dengan ketinggian 13 meter , ia mempunyai 4 muka jam. Uniknya ialah, angka 4 di tulis IIII dan bukan nya IV seperti huruf Roman yang lain.. Walau pun di bina oleh belanda, design nya di lakukan oleh arkitek Yazid Sutan Gigi Ameh.



Sekitar Jam Gadang, merupakan sebuah dataran, dan apabila malam menjelma, penjaja kecilan akan memulakan perniagaan mereka.




1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete